Opstarten als kinesist doe je zo

Door Acerta
3 minuten leestijd

Het is zover. Je studies liggen (bijna) achter je en een gloednieuwe wereld gaat weldra voor je open. Je hebt ervoor gekozen om als zelfstandig kinesist te starten. Top! Maar hoe begin je eraan? Welke administratie moet je in orde brengen? Wij zetten het voor je op een rijtje. 

 

1. Je erkenning en je visum

Jouw erkenning als kinesist krijg je enkele weken na het behalen van je universitair diploma door de Vlaamse Gemeenschap toegekend. Hierna ontvang je van de FOD Volksgezondheid ook je visum. Je hoeft hiervoor dus zelf geen aanvragen te doen. 

Let op: kies je ervoor om je te specialiseren, bijvoorbeeld in de pediatrische of neurologische kinesitherapie? Dan moet je zelf een erkenning aanvragen bij de FOD Volksgezondheid, eenmaal je je bijkomende opleiding hebt afgerond en voldoende ervaring en bijscholing hebt behaald. 

2. Je RIZIV-nummer

Vervolgens ontvang je ook je RIZIV nummer, een uniek identificatienummer van 11 cijfers. Je vermeldt dit nummer op al je officiële documenten zoals getuigschriften en briefwisselingen. Dankzij dit RIZIV-nummer krijgen je patiënten hun gemaakte kosten deels terugbetaald via hun ziekenfonds. Jij krijgt op jouw beurt dan weer toegang tot het RIZIV-‘sociaal statuut’. Dit sociaal voordeel is een jaarlijkse bijdrage die Het RIZIV stort aan een onderneming of erkende instelling waarmee je een pensioenovereenkomst en/of een contract voor een vervangingsinkomen bij invaliditeit hebt afgesloten. Meer info vind je hier

3. Jouw administratieve opstart

Wanneer je start als zelfstandig kinesist, moet je ook een aantal administratieve zaken regelen voor je inschrijving als zelfstandige. Acerta brengt de volgende zaken tijdig voor jou in orde: 

  • Jouw ondernemingsnummer
    • en bijgevolg je inschrijving bij de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen)
  • Jouw BTW-nummer
    • Volgens het artikel 44 van het BTW-Wetboek zijn kinesisten niet BTW-plichtig.
    • Toch kan je gemengd BTW-plichtige worden wanneer je zowel handelingen uitvoert die onderworpen zijn aan de BTW als handeling die zijn vrijgesteld van de BTW. Als kinesist wordt je gemengd BTW-plichtige wanneer je bijvoorbeeld naast je praktijk ook een fitnesszaak uitbaat.
  • Jouw aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds, zoals Acerta
    • De betaling van je sociale bijdragen gebeurt elk kwartaal via je sociaal verzekeringsfonds. In ruil voor die bijdragen krijg je sociale rechten zoals een pensioen, ziekteverzekering, enz. 

Zelf verwittig je enkel nog je mutualiteit dat je een zelfstandig statuut hebt vanaf de datum van opstart als kinesist in hoofdberoep.

Boekhoudkundige tips:

  • Als opstartende kinesist kan je al een aantal beroepskosten inbrengen, bijvoorbeeld de kosten van je wagen, telefoonkosten, enz…
  • Als kinesist heb je de keuze tussen de werkelijke kosten of het wettelijk forfait. Bekijk dit goed met je boekhouder want het kan goed zijn dat in het jaar dat je opstart je werkelijke kosten boven het wettelijk forfait (max € 4060,-) uitkomen. Als je opteert voor de werkelijke kosten, dien je alle kosten goed bij te houden en dit vraagt administratie. Ga langs een boekhouder om te zien wat voor jou tijdens het opstartjaar de beste keuze is.

Financiële tip:

  • Je kan een tegemoetkoming krijgen in de kostprijs van de software, die je gebruikt voor het beheer van jouw patiëntendossiers. De tegemoetkoming bedraagt 800 EUR.

4. Je verplichte verzekeringen

Als kinesist ben je net als artsen verplicht om een verzekering beroepsaansprakelijkheid te nemen bij je opstart. Deze verzekering dekt de kosten voor fouten die eigen zijn aan je beroep. Ook de verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid is verplicht, je kan deze vergelijken met een familiale verzekering. Ze dekt de schade die een derde oploopt als je onbedoeld een fout maakt. Vergeet dit zeker niet in orde te brengen vóór je start!

 

 

Dit jaar hebben meer dan 900 studenten zich alvast vrijblijvend ingeschreven